fredag, april 18, 2008

Derma Genesis

Nu har jag testat L'Oréals nya hudvårdsserie för 30+ normal/blandhud, Derma Genesis. Var nämligen inbjuden till ett bloggmingel hos L'Oréal, där de pratade hudvård i allmänhet och Derma Genesis i synnerhet. Alla fick med sig en goodiebag med samtliga produkter i serien: serum, dagcreme, dagcreme med SPF 15, nattcreme och ögoncreme.

De aktiva ingredienserna är hyaluronsyra och något som heter Pro-Xylane. Tillsammans ska de hjälpas åt att "skapa nya celler och göra huden synligt yngre". Hyaluronsyra köper jag utan problem, har förstått (efter att ha umgåtts med ett helt gäng hudterapeuter i snart två år) att det är bra grejer – en kroppsegen fettsyra som är en hejare på att binda fukt. Pro-Xylane kan jag inte uttala mig om men är en patenterad molekyl som sägs stimulera cellförnyelsen. Den som vill veta mer kan besöka L'Oréals Derma Genesis-sida.

Jag är rätt trogen mina egna produkter men i och med att man fick prova en hel serie och inte bara en enstaka creme tänkte jag att det vore trevligt att ge den en chans. Har nu använt allt utom den solskyddsfria dagcremen (jag är rödhårig blekfis, så SPF=ja tack) i nästan två veckor och är överlag positivt överraskad. Främst gillar jag dagcremen med SPF 15 – den är lätt, ger lagom mycket fukt och dessutom litelite pärlemorlyster. Kan absolut tänka mig att fortsätta med den under sommaren (särskilt eftersom jag annars använder produkter med AHA-syror som gör huden mer solkänslig). Jag har dock alltid grundat med serumet för extra fukt, så jag vet inte hur cremen funkar på egen hand. Serumet försvinner rätt snabbt in i huden; jag har lite svårt att utvärdera det, men jag kanske ska testa att bara använda cremen utan serum ett tag för att se om det blir någon skillnad. Att endast använda serumet är inget alternativ och inte heller meningen vad jag förstår.

Nattcremen är okej, lite väl parfymerad tyvärr (och med en märklig lavendelfärg). Och så känns den helt klart fetare än dagcremen. Vaknar med en småflottig hinna på huden som känns skön att tvätta bort; så vill jag inte riktigt att en hudcreme ska kännas. Men den ger mig inte finnar, vilket jag först var lite orolig för, utan bara fukt.

Ögoncremen är lätt och fuktgivande, också den med lite lyster. Den påstås även motverka mörka ringar men endast kosmetiskt, dvs med hjälp av lysterpigment. Jag upplever den inte som någon mirakelcreme eller problemlösare, men för mig funkar den bra eftersom jag främst är ute efter fukt.

Vad gäller anti-age-effekten är det självklart omöjligt att utvärdera cremen efter knappt två veckor. Jag känner dock ett behov av att komplettera med mina egna anti-age-vapen. Men som skön daglig hudvård till hyfsat plånboksvänliga priser känns Derma Genesis rätt trevlig. Plus för de hygieniska förpackningarna som inte släpper in luft eller ljus.

(Utvärderingen finns även här på Beautyqueen, för den som vill diskutera hudvård lite mer ingående.)

Inga kommentarer: