tisdag, november 25, 2008

Hjälp!

Snälla Sandra från Mahir mailade mig angående en tävling som tidningen Mama anordnar inför Årets Mama-galan den 9 december. De vill att jag, som en av de "populära mamma-bloggare som vi gillar och läser" (åh! man rodnar), ska komma med en motivering till varför jag borde utnämnas till Årets Mama min blogg borde vinna (se edit längre ned).

Tja, jag vet faktiskt inte själv egentligen. Jag tycker att det är en tillräcklig utmaning att vara Kvällens Mama här hemma. Men vet ni vad! Det är inte jag som ska hitta på motiveringen. Det är ni, kära läsare. Ni får alltså mer än gärna skriva någon rad (i kommentarerna) om varför ni tycker att jag är en värdig vinnare, senast den 30 november. Så försöker jag redigera ihop det hela till en mailbar formulering.

Om ni nu tycker att jag verkar vara något att hänga i julgranen, alltså ...

(Skulle någon snärtig formulering hjälpa mig att vinna ser jag självklart till att återgälda den goda karman på något lämpligt sätt. :))

Edit: Ahaaa, nu har jag insett att det inte är titeln Årets Mama som jag är med och tävlar om, utan snarare typ "basta blogg"? Men hursomhelst hägrar fina priser i form av en inbjudan till galan, en intervju på mama.nu och ett presentkort från Name It.

6 kommentarer:

ullemon sa...

Ali, du sätter alltid din familj i första rummet, trots eget företag och ett stort socialt liv, och det utan att sluta bry dig om dina vänner och bli alltför präktig... ;)

I kort; inte nog med att du driver eget och rolig-bloggar - du hinner också vara en synnerligen avspänd och skön mama, den härligaste värdinnan och omtänksammaste kompisen också!

Unknown sa...

Jag tror din blogg är poppis därför att du är lätt att känna igen dig i, men inte på ett superpräktigt sätt utan för att du behåller din individualitet trots två småbarn.

Du visar att du fortfarande är samma roliga person som innan barnen kom, bryr dig om ditt äktenskap, jobb, vänner, matlagning, litteratur, resor och skönhet. Och på ett helt självklart och naturligt sätt. Du visar man är en jättebra mamma fast man inte har totalfokus på sina barn 24-7, nästan bättre eftersom du har behållit dina intressen och din "edge". Det är stärkande för mig som relativt nybliven mamma, som inte hade det helt lätt att komma in i mammarollen de första 6-7 månaderna, att ha en så cool och verklighetsförankrad förebild!

Jag kan inte tänka mig en bättre vinnare!

Anonym sa...

Jag som inte har egna barn var rädd att du skulle snöa in dig i mammarollen när du fick barn och att vi inte skulle ha något att prata om, men du lyckades med konststycket att behålla dig själv, intressant, rolig och underbar vän och ändå vara en jättebra mamma. du tar vara på det som är du och låter det inte utplånas av blöjbyten och kolik utan satsar på dig själv också. Till och med när du riskerar att glömma bort dig själv eftersom du gillar mammarollen och hustrurollen, också så lyckas du ta dig samman och inse att du måste satsa på dig själv också för att må bra och vara en glad harmonisk mamma och maka.
Du är min förebild. Blir jag hälften så balanserad som du när jag får barn så är jag nöjd.

Anonym sa...

Du är lika rolig, vacker och skön som innan du fick barn, och så tycker jag att du är en fantastisk mamma. Att du dessutom klarar av att lämna Fille hos hans mormor och morfar regelbundet, (vilket inte alla gör fast de kan,), så att han får en till trygg plats att vara på och så att du och C kan få lite egen tid tror jag är otroligt bra för alla. Det är en gåva till ens barn att vårda sin relation... Och att ge dem starka band till andra som också älskar dem och får lära känna dem riktigt bra.
Dessutom har du ju fullständigt fantastiska ungar, att Fille är så himla snäll och duktig beror ju inte bara på gener utan jag tror att den fina hemmiljön har en rätt stor roll där.
Kram!
ps. sen pratar du inte bara om barn heller. ;-)

Anonym sa...

Håller med alla ovan! Önskar jag kunde ha din fin-fina balans. Du håller koll på världen & livet & är mamma. Bra! Är glad att ha lärt känna dig.

Hoppas du lyckas skriva ihop en bra motivering & vinner!

Kramar!/L-J

Anonym sa...

Jag tycker du borde vinna bästa blogg för att du klarar av att bjuda på dig och ditt liv utan att lämna ut vare sig dig själv eller din familj.
Där i ligger en svår balans men från ditt håll en lyckad blogg som är underhållande att läsa, med igenkänningsfaktor och livsperspektiv på en gång.
Du har också en förmåga att ta tillvara vardag, helg och fest.
Sedan tar du bilder som verkligen höjer upp det du berättar om.

Till sist: Du är en fantastisk tjej med koll på läget, skinn på näsan och en sann fröjd att känna och kalla sin vän. Ibland blir det en snabb espresso i farten eller att det finns tid för att umgås mer. Och att du är inspirerande i vardagen, visar på hur du balanserar alla olika delar i ditt liv och vet vad det är att vara vänner.