fredag, januari 23, 2009

Bokenkät

Hittade denna enkät hos Bokhora, kul att hänga på.

1. Vilka författare köper du alltid i inbundet (dvs, snabbt efter boken kommit ut)?
Jag föredrar pocket och brukar klara av att vänta på pocketversionen. Men Wally Lambs och Donna Tartts post-debut-romaner utgör undantagen.

2. Vilka författare har du flest böcker av i bokhyllan?
Stephen King (14 st). Sedan J K Rowling (de sju Harry Potter-böckerna) och Paul Auster (6 st).

3. Vilken var den senaste boken någon tipsade dig om, och vad tyckte du om tipset? Var blev du tipsad, om det var en blogg?
Det var nog
Vägen (The Road) av Cormac McCarthy som Jessica rekommenderade. Så vansinnigt bra. Nu vill jag läsa om den (och äga den) på engelska, just då hittade jag bara en svensk utgåva.

4. Vilken var den senaste boken du gav bort? Mottagande?
Min kompis Lisa, som väntar barn, fick Alltid redo att dö för mitt barn av Joanna Rubin Dranger i födelsedagspresent. Egentligen skulle hon fått den efter bebisens ankomst men den bok jag ursprungligen ville ge henne var slutsåld. Hon blev glad (det var hon som gav mig min första Dranger-bok) och jag hoppas att den får henne att både skratta och gråta lika mycket som jag gjorde.

5. Har du några biblioteksreservationer just nu?
Nej. Jag är hopplöst dålig på att lämna tillbaka biblioteksböcker i tid, hur skulle det då gå med att hämta ut reserverade böcker?

6. Vilken bok/böcker läser du just nu?
The Hour I First Believed
av Wally Lamb (den är väldigt tjock så den lär vara kvar ett tag under "Läser just nu" i vänsterspalten). Och så Somna utan gråt av Elizabeth Pantley. Som småbarnsmor blir det en hel del böcker om barn.

Syrran, vad svarar du?

Inga kommentarer: