fredag, maj 21, 2010

Skönhetsfavoriter just nu: Solskydd och brun-utan-sol

Jag är rödtott, vilket innebär två saker: dels ska jag inte utsätta mig för en massa sol, dels är det ändå ingen vits eftersom jag inte blir särskilt brun. Det i sin tur innebär att jag knarkar både solskydd och brun-utan-sol under sommarmånaderna.

Vad gäller solskydd till ansiktet är jag rätt picky och håller mig till mitt hudvårdsmärke, md formulations. I Sverige har solskyddsprodukterna utgått men jag har ett litet lager hemma, bland annat en lätt färgad variant med SPF 30. De som följt mig länge vet annars att Laura Merciers Tinted Moisturizer SPF 20 har varit en favorit och den tar jag fortfarande fram ibland när jag vill ha allt i samma produkt: fukt, färg och skydd.
Solskydd till kroppen ska vara både lätt, fräsch och effektiv utan att täppa till porerna – jag får väldigt lätt finnar av feta konsistenser. Jag gillar Garnier Ambre Solaire och hade nyligen turen att få en flaska Light & Silky av en väninna som jobbar på L'Oréal. Fjäderlätt konsistens som snabbt går in i huden och ger ett mycket bra skydd. (Till barnen använder vi inget annat än Garniers barnsolspray.)
Även på jobbet behöver jag en flaska – till lunchpromenader eller fikastunder i solen – och då blir det någon av de produkter vi jobbar med. Förra året använde jag Matis solcreme, som har skön konsistens och doft samtidigt som den skyddar riktigt bra. I år blir det nog något av solskydden från Decléors nya solserie Aroma Sun Expert. Den gamla serien funkade inte för mig då produkterna var alldeles för feta, men nu har de blivit mycket lättare och fräschare. Plus för att solskydden för kroppen numera kommer i en praktisk pumpflaska – perfekt när man ska slösa (vilket ju är regel nr 1 för solskydd!).

Brun-utan-sol då? Jag gillar egentligen lightversionen bäst, dvs kombinerad bodylotion/b-u-s, eftersom risken för ränder och andra fula misstag minimeras. Där har jag testat allt från Decléor, och Matis till Apoteket, men favoriten är fortfarande Dove Summer Glow, dels för att den helt enkelt ger bra resultat men också för att den där fräna brun-utan-sol-doften är nästan obefintlig. Att den dessutom är billig gör inte saken sämre.

Dock kan jag ibland tröttna på att behöva applicera light-b-u-s varenda dag. Just nu testar jag Decléors nya "vanliga" brun-utan-sol som ska fungera till både ansikte och kropp. Återkommer med en rapport inom kort!

Inga kommentarer: