onsdag, september 22, 2010

Update

Fotoväskan hänger alltid med nu
Det har varit lite lugnt här på bloggen. Dels har jag haft fullt upp med ett stort frilansuppdrag, dels har fotoutbildningen kommit igång på allvar.

Utbildningen heter Bilder Nordic School of Photography och hålls på Berghs School of Communication. Under ett år får vi lära oss om kamerateknik, digital bildbehandling, bildkommunikation, hur det är att jobba med foto och hur man sätter ihop en bra portfolio. Fokus ligger på kommersiell fotografi – reklam, mode, dokumentärt – till skillnad från många andra utbildningar som mest berör det konstnärliga. Det är inget krav att vilja jobba som fotograf efteråt men tanken är att man ska få de kunskaper och det självförtroende som krävs för att ta enklare fotouppdrag – "och efter ett par års jobb kan ni kanske få kalla er fotografer".

Det är alltså ingen yrkeslinje, utan en deltidsutbildning där vi träffas två kvällar i veckan och fotograferar och redigerar väldigt mycket på dagarna. Tempot är högt och det ställs krav på oss och våra bilder – inga slackers! Men det verkar fruktansvärt roligt och jag tror att jag kommer att lära mig ofantligt mycket.

Men ja, det är mycket nu. Och så ska man hinna krama sina barn emellanåt. Och maken också. I helgen ska jag dessutom åka till Bryssel för att möta upp min pappa och träffa mina släktingar på hans sida. Jag tar med Fille, vilket nog blir väldigt roligt för oss båda.

Inga kommentarer: