fredag, juni 09, 2006

Verklighetsflykt

Igår var jag bebisfri hela eftermiddagen så jag passade på att a) shoppa jeans b) äta lunch i lugn och ro och c) gå i barnvagnsovänliga butiker.

Vad gäller punkt c gick jag äntligen in i den mörka, mystiska butiken Oscar & Clothilde - Gatherings and Scatterlings på Nybrogatan. Redan vid den svarta fasaden med londonska gatlyktor känner man att man är på väg att kliva in i en helt annan värld: ett gotiskt/viktorianskt/jag-vet-inte-vad museum med alla möjliga vackra, underliga föremål. Jag som ändå har varit i ett antal inredningsaffärer kände inte igen en enda pryl förutom en flytande tvål från La Bastide des Bains.

Däremot ville jag ha väldigt mycket. En lustig liten ödla i metall. Omöjliga insekter bakom glas. En svart anteckningsbok som jag skulle vilja köpa och ha med mig jämt, men som jag nog aldrig skulle våga skriva i. Svarta bestick, som gjorda för att äta något riktigt blodigt i endast kandelaberns ljus.

Den lätt overkliga känslan går även att uppleva på hemsidan, där man bland annat får veta mer om det fiktiva paret Oscar och Clothilde.

Inga kommentarer: