måndag, november 17, 2008

Got milk?

Utan att gå in på några närmare detaljer: Lille Franks mage har inte varit helt hundraprocentig på senare tid. Idag fick jag order från BVC om att köra helt mjölkfritt ett tag för att se om det kan handla om mjölkallergi.

Reglerna är enkla. Det finns egentligen bara en – jag får inte konsumera ett uns mjölksubstans. Ingen grädde, inget smör, inte ens Milda. Ingen ost, vare sig den kommer från en ko, en get eller en buffel. Jag måste lusläsa varenda innehållsförteckning för att se till att jag inte får i mig skummjölkspulver eller vassle eller kasein eller vad det nu kan heta. Formfranskor, marängbottnar, ja fienden kan lura där man minst anar. Antar att choklad bara är att glömma (men ska researcha just den saken lite extra).

Frank måste avstå från BabySemp (som han inte ens vill ha) och gröt (som han inte lärt sig svälja). Ingen större uppoffring från hans sida alltså – än så länge. Upptäcker vi en eventuell allergi så här tidigt finns det dessutom goda chanser att den växer bort.

Alltså: minst en vecka som espressomamma. Under tiden får vi hoppas att han råkat ut för ett vanligt hederligt magvirus. Hur ofta gör man det som förälder?

Inga kommentarer: