torsdag, november 20, 2008

Ofrivillig bantningskur

Det går ganska bra att vara mjölkfri, förutom att jag är hungrig typ jämt. För en gångs skull måste jag anstränga mig för att få i mig kalorier. Ute på stan är det inte mycket jag vågar äta eftersom folk inte har koll på vad mjölkfritt egentligen betyder. Latte har bytts ut mot espresso och bullar mot bananer. Jag är dessutom redan innerligt trött på gelégodis. Hej då mammakilon!

Det svåraste är dock inte att avstå (även om jag precis sa åt maken att ta bort sin Geisha så att jag slipper se den) – för jag är så illa tvungen – utan snarare att inte glömma bort sig. Som i morse, när jag råkade förbarma mig över Filles överblivna äggröresmörgås (med Bregott). Tyvärr var jag redan inne på andra tuggan när jag insåg mitt misstag. Jaha, tillbaka till noll.

Undrar hur det ska gå när vi bakar Filles födelsedagstårta i helgen. Att smaka av allt jag lagar är något som sitter i ryggmärgen. Särskilt när det gäller kaksmet och vispgrädde.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Jag är inne på min tredje vecka som mjölkfri (av samma orsak som du) och jag kan rekommendera Alpros blåbärs soygurt/yofu som är jättegod! (Skaka ordentligt!) Sedan har Go green är god vaniljmjölk att ha på havregrynsgröten, om du äter det. Mildas mjölkfria smörgåsmargarin är gott på den (mjölkfria) mackan, och Go greens matlagningsgrädde är också bra. Mildas smörgåsmargarin kan du baka med också. Och det finns mjölkfria goda mjuka kakor. Jag gör en med 3 ägg, 2 dl socker och 2 dl vetemjöl. I den brukar jag stoppa äppelklyftor och ha kanel på. Sedan skivar jag över smör och strör pärlsocker på. I i ugnen i 30 min i 200 grader. Du kanske kan strunta i smöret och lägga något mönster (typ Fille X år) med nåt mjölkfritt godis som tål värme?
Några tips bara!

Alison sa...

Tack för tips Cecilia! Jag ska nog ändå baka en vanlig tårta, jag kan avstå (men bakar kanske någon mjuk sockerkaka att ha vid sidan om).

Lycka till med din egen mjölkfria diet + bebisen!

Anonym sa...

Jag avslutade dieten idag faktiskt! Var på 6v-kontroll med lillen igår och doktorn sade att jag skulle börja käka för fullt direkt. Jag har ordinerat mjölkfritt till mig själv, för jag var desperat när han hade så ont i magen. (Förstagångsförälder - prova allt en gång. :)) Idag har jag ätit ganska mycket mjölkgrejer och kanske har han varit lite gnälligare än vanligt, men inte så mycket. Så förhoppningsvis kan jag se fram emot den där brieosten som jag suktat efter i tio månader nu. :) Lycka till med kalaset!

Alison sa...

Åh, skönt! Njut av brieosten och livet som lattemamma! :)

anna sa...

ah, jobbigt! hur reagerar sonen då, är det någon skillnad?

Alison sa...

Ja, nu börjar blöjorna äntligen arta sig. Vi får se vad BVC säger och om vi ska testa små mängder för att verkligen bekräfta att det är komjölk och inte någon bacill eller något.