torsdag, mars 02, 2006

När jag blir stor ska jag bli journalist

Häromdagen satt jag och tog en latte i vintersolen, utanför Piccolino i Kungsträdgården. Vid bordet bredvid satt två kvinnor i 35-årsåldern. När det kom fram två killar med en kamera och ett anteckningsblock kunde jag inte låta bli att tjuvlyssna.

- Hej, vi kommer från Handelskammartidningen, Stockholms Handelskammares tidning alltså. Vi skulle vilja ställa en fråga till någon av er, går det bra?
- Eh, javisst! (fnitter)
- Okej. (Till ena kvinnan) Skulle du kunna säga något om Stockholms handelskammare?
- Oj, nä, hm, vet inte riktigt. Vad vill ni veta?
- Tja, vad vet du om Stockholms handelskammare och vad vi gör? Om du säger något så kan du få vara med i vår tidning, med bild och allt.
- (generat fnitter) Oj, jag har faktiskt ingen aning.
- Du har ingen aning om vad vi gör?
- Nej.
- Okeeej – vad kommer du att tänka på?
- Jag vet faktiskt inte. (fnitter)
- Du kanske tänker på företag?
- Ja, kanske det...
- Om samarbetet mellan företag, kanske? Att vi finns där för att öka samarbetet mellan företag?
- Jaha, okej...
- Kan du säga någonting då?
- Ska jag säga det du just sa?
- Ja, om du vill.
- Att ni... (tänker efter)... ökar samarbetet mellan företag? Ska jag säga det?
- Ja! Just det. Det blir jättebra. Vad heter du?
- (kvinnan uppger sitt namn)
- Tack så mycket!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Äsch, en stackars kille från en företagstidning osm bara behöver några snabba citat med bild. Enkelt sätt att göra det på.

Själv hade jag svarat: Nynazister, jag tänker på nynazister och att krossa små kattungar. Det är handelskammaren för mig.

A. von Achtersnurra sa...

Det där kallar jag för journalistik på hög nivå. Inga ledande frågor alls... :)

Lisa sa...

hahahaaa underbart!

Fru Choklad sa...

Ha ha ha ha ! Inte lätt att jobba på Svenska Handelskammarens tidning ;-)