söndag, juli 05, 2009

Semesterläsning

Blev rekommenderad boken Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafón för ett par månader sedan. Jag kan förstå varför folk gillar den men själv fastnade jag aldrig riktigt. Kändes som ett evigt tragglande och nystande med olika trådar hit och dit utan att det faktiskt hände någonting på riktigt. Det blev inte bättre av det faktum att jag sällan hittar tillfällen att sträckläsa, vilket nästan är ett krav för just Vindens skugga. Lade ifrån mig den när jag läst hälften.

Nu läser jag i stället Människohamn av John Ajvide Lindqvist och njuter av varenda sida. Hittills är den bättre än Låt den rätta komma in. Hoppas det håller i sig. Kvällarna har i alla fall blivit ohyggligt spännande, och inte på grund av alla kvarvarande jobbgrejer som jag egentligen borde sysselsätta mig med.

3 kommentarer:

Ingela sa...

Jag tyckte samma om Vindens Skugga, hade höga förväntningar men tyckte mest den var seg och ganska händelselös. Kul att höra att Människohamn verkar bra, väntar på ett bokpaket med posten där den är en av böckerna. Ser fram emot en härlig lässommar!

Saga sa...

Jag gillade faktiskt Vindens skugga (läste ut den igår) men hade nog ganska lagoma förväntningar. Dock inga tillfällen att sträckläsa, vilket jag också tycker att den passar bäst för. Människohamn tycker jag är John Ajvide Lindqvists bästa hittills, även om jag inte är helt förtjust i slutet.

Alison sa...

Ingela: Åh, bokpaket! Den som hade tid för sånt. Igår hände det otroliga, dock - jag lyckades läsa några sidor på t-banan, trots att båda pojkar var med. (Den ena sov, visserligen.)

Saga, kul att se dig här igen! Såg att du också blivit mamma. Grattis och hoppas du så småningom får mer lästid igen!