fredag, februari 26, 2010

Fredagkväll på stan

Vi är barnfria fram till imorgon kl 11. Efter jobbet gick vi en runda på stan – det är så skönt att gå omkring på kvällen när folk är fredagsglada.

Första stoppet var hos Kameradoktorn – en riktigt bra affär med väldigt trevlig och kunnig personal. Vill komplettera mitt fina 16-85 mm objektiv med ett klassiskt fast 50 mm med bra ljusinsläpp, framförallt till inomhusbilder och porträtt. Efter mycket research har jag till slut fastnat för ett AF 50 mm f/1,8 (dock blir det manuellt fokus ihop med D60:n), som ska ge väldigt mycket bang för väldigt lite buck. Blev ordentligt kär när jag testkörde det i butiken men väntade med att slå till.

Sedan blev det en sväng förbi NK:s bokavdelning, där det var 50% rabatt på samtliga böcker. Mycket roligare än den vanliga bokrean tycker jag. Fick Svinalängorna, Alex Schulmans Skynda att älska (båda i pocket) och en barnbok för totalt en hundring.

Slutligen blev det en sen spontan middag hos en av våra lokala favoriter, Ramen Ki-mama. Här serveras nästan uteslutande japanska nudelrätter, och så en av mina favoriter, chirashi-don – rå fisk på ris med äggula, wasabi och soja. Autentiskt, prisvärt och väldigt gott.

Inga kommentarer: