söndag, februari 03, 2008

To shop or not to shop

Under hela januari rådde totalt konsumtionsförbud. Så hur gick det?

- Bara lite fusk på shoppingfronten. I ett svagt ögonblick handlade jag en skiva på iTunes (soundtracket från Juno). Det blev även en ny handsfree, men dels tog jag den på firman och dels var den billig.
- Julrean fick klara sig utan mig. I början var det jobbigt men sedan kändes det ganska befriande. Turerna på stan blev färre, kortare, mer målinriktade – och framför allt billigare.
- En och annan utelunch har det blivit, men bara när det av praktiska skäl inte har funnits något alternativ. Annars har jag ätit medhavd lunch eller gått till mataffären. Och sparat massor av pengar.
- De gånger C har varit sugen på fika eller hämtmat har han helt enkelt fått bjuda mig. Men det har inte missbrukats. Totalt har det blivit en latte, en pizza och en indisk middag (som tröst för den misslyckade uppkörningen). Annars har vi brunchat hemma, skippat fika på stan till förmån för vår Nespresso och blivit duktigare på att laga ordentlig mat.
- En enda utekväll med tjejerna blev det, på Vapiano. Min totala nota för varmrätt, efterrätt, kaffe och dryck gick på 178 kr, vilket är ungefär vad en billigare varmrätt kostar på Riche där vi annars brukar hänga.

Vad har jag då lärt mig?
- Man dör inte av att missa en rea, även om det är lätt att tro.
- Det kan vara riktigt trevligt att äta lunch på kontoret. Särskilt när det regnar ute.
- Ju mer energi man lägger ned på att handla och laga bra mat, desto roligare blir det. Egentligen så självklart, men så lätt att glömma bort.
- Vår egen bokhylla är en guldgruva. Och det som inte finns hemma går ofta att låna.

I fredags fick jag konsumera igen. Och visst shoppade jag loss, men eftersom gravidgarderoben börjar bli väldigt begränsad var det hyfsat nödvändigt. American Apparel är numera min hovleverantör – fantastiskt sköna plagg som funkar både nu och efter dagen D. Och har man haft turen att begåvas med C-kupa i några månader ska man faktiskt inte misshandla sina behag med alltför små behåar. Så det blev en sväng förbi H&M också.

Morgondagens lunch då? Matlåda såklart – en riktigt porrig spaghetti bolognese.

1 kommentar:

Anonym sa...

åååååååhh -så nyydelig!