måndag, mars 17, 2008

Smashbox-kitet

Har lovat att recensera Try Me-kitet från Smashbox. Nu efter några veckor vågar jag nog uttala mig om innehållet.
Jag var mest nyfiken på Photo Finish Foundation Primer, som tyvärr inte kändes särskilt revolutionerande. Faktum är att jag fortfarande hellre använder Idealist från Estée Lauder, som egentligen inte är en primer men har samma silkiga känsla plus en massa andra inbakade härligheter – underbar citrusdoft, porminimerande verkan och lite exfoliering.
Sedan kan jag aldrig banga en ny concealer. Photo Op Under Eye Brightener är dock inte en concealer, utan helt enkelt en lystergivande creme som inte gör ett smack för mig. Snarare pricken över i:et för någon som egentligen inte har något att dölja, utan bara vill pigga upp blicken en aning.

Det ofärgade Lip Enhancing Gloss (hittar ingen länk på Blush) var vid första anblick ointressant – jag vill ha färg, inte bara glans – men när jag väl testade det blev jag nästan lite kär. Konsistensen är perfekt: mjuk, oklistrig och ändå hyfsat hållbar. Och även utan färg blir läpparna fina. Grundar man med en lip stain blir resultatet riktigt lovely. Hade jag inte redan haft löjligt många läpprodukter skulle jag vara lite sugen på Limitless Lip Stain, som kombinerar stain och gloss.

Ögonpaletten innehöll både creme-eyeliner i sex nyanser och en ögonbrynstrio med tillhörande vax. Eyelinern är bra, lagom tjock och väldigt hållbar, men den medföljande linerborsten var helt hopplös att använda – på tok för bred, snarare mycket bättre till att sudda och sota till en puderskugga. I stället använde jag min allra minsta lilla borste, från Face tror jag. (Brynborsten i andra änden var dock suverän – bra storlek och hårdhet.)

Brynfärgerna var också bra, i alla fall båda ljusa nyanser, men den otippade favoriten (som tyvärr tog slut först) blev vaxet, som både markerar och håller brynen i styr utan att bli stelt eller kladdigt. Av alla produkter i kitet är det just brynvaxet som jag skulle vilja äga i full storlek men tyvärr verkar det bara gå att köpa som en del av en duo, Brow Tech (ovanstående bild). Visserligen kan det vara praktiskt att ha både brynfärg och vax i samma kit, men jag misstänker att vaxet tar slut långt innan färgen gör det.

Summa summarum: de produkter jag trodde att jag skulle gilla gjorde mig mer eller mindre besviken, medan de (för mig) osäkra korten var riktiga höjdare. Önskar bara att Smashbox såldes i butik så att man fick klämma och känna mer.

Inga kommentarer: