lördag, juli 10, 2010

Lördagsbrunch


Min kollega tyckte att jag borde testa att göra en jordgubbsomelett. Jag googlade olika recept och plockade ihop godbitarna. Resultatet – en riktigt fluffig och god jordgubbssuffléomelett. Och mycket enklare än vad man kan tro!

Till en omelett för 2 personer behövs följande:
- 2 dl hackade jordgubbar
- 1 rågad matsked florsocker (det går säkert bra med strösocker också)
- 4 ägg
- 1 rågad matsked strösocker
- Ett par teskedar vetemjöl
- En klick smör
- Någon matsked florsocker och ett par jordgubbar till garnering

Blanda jordgubbar och florsocker och låt stå en stund.


Skilj äggulorna från äggvitorna. Rör ihop äggulor och strösocker i en skål.


Vispa äggvitorna tills smeten blir fast med fina toppar.


Sätt på stekpannan på medelhög värme. Under tiden vänder du försiktigt ned äggulorna i äggvitesmeten med en slickepott. Vänd även ned vetemjölet. 


Smält en klick smör i pannan och bred ut smeten så den blir hyfsat jämn.


Sätt på ett lock (eller täck med ytterligare en uppochnedvänd stekpanna) och låt steka i några minuter, 3-4 är lagom. Även om det är en suffléomelett är det lugnt att ta bort locket efter ett par minuter för att kontrollera omelettens undersida med en stekspade.


Fördela jordgubbarna över mitten av omeletten och vik ihop.


Stjälp upp på ett stort fat, pudra med florsocker, dekorera med jordgubbar och njut!


Nästa gång ska jag testa att ha med lite mynta, eller basilika och en skvätt balsamicosirap. Carl önskar honung och lime. En sak är i alla fall säker och det är det blir en nästa gång!

4 kommentarer:

Ingrid EM sa...

Det ser fullkomligt underbart ut. Borde gå att göra med vilka färska bär som helst.

Alison sa...

Ingrid, det tror jag absolut! Kan tänka mig att blåbär funkar fint.

Radish sa...

We tried this out tonight, superb! Thank you for sharing. :)

Alison sa...

You're welcome Radish! Glad you enjoyed it! :)