fredag, juli 23, 2010

Mer gotländsk keramik

Äpple av Ulla Ahlby och vas av Karin Sutare i GKF-butikens utställningsdel
 Igår var vi i Visby en liten snabbis för att besöka Gotländska Konsthantverkare & Formgivares butik. Bland de tio kvinnor som ingår i kollektivet finns Ulla Ahlby, Karin Sutare och Eva-Marie Kothe som jag nämnde i mitt förra keramikrelaterade inlägg.

Just igår var det Karin Sutare som stod i butiken vilket var lite roligt eftersom vi hade tänkt besöka hennes ateljé som tyvärr visade sig inte vara öppen för allmänheten. "Jag vill ju också kunna åka och bada" sa Karin och det kan man ju förstå! Hennes alster är himla fina men det är främst de större föremålen jag är intresserad av, och det är inget jag har råd med just nu så det fick räcka med en titt och ett foto på konstnären själv.
(Karins alster på mellersta hyllan)
På vägen hem åkte vi förbi Viklau för att utöka vår Ulla Ahlby-samling. Till skillnad från Karin Sutare gör hon sig nästan lite väl tillgänglig. I hennes annonser står det att hon har öppet "året runt" och just när vi kom dit var hon på väg ut med bilen för att handla men vände för att ta hand om oss. När jag sa att vi köper ett föremål varje sommar och hoppades få fortsätta göra det sa hon att hon nog inte skulle orka så länge till. Synd, men förståeligt. Bara för det slog vi till på den här vackra lilla skålen.

Inga kommentarer: