tisdag, december 20, 2005

En riktig jul

Inte i år.

Jag brukar vara en riktig julfanatiker. Älskar att pynta, får gåshud när Nat King Cole sjunger The Christmas Song och blir barnsligt glad av att välja ut och bära hem den finaste julgranen. Bakar pepparkakor (kan verkligen rekommendera Rosendals recept), köper hyacinter och försöker gå på åtminstone en julkonsert i någon vacker kyrka. Och så paketinslagningen: förra året gjorde jag små dekorationer av pärlor och fjädrar. Det tog ungefär en halvtimme per dekoration men verkade uppskattas.

Den här gången sa min mamma "vi ska nog inte räkna med sådana där pärldekorationer igen, eller hur" och oj vad rätt hon har. Jag har nog aldrig pysslat eller pyntat så lite som i år. En bebis tar på krafterna och man orkar inte med ens en bråkdel av allt man skulle vilja göra. Dessutom har skötbord, barnvagn och andra prylar ätit upp lägenhetens allra sista lediga ytor, så en julgran – till och med en pytteliten – är out of the question.

Blev lite ledsen för några dagar sedan när jag insåg att vi inte ens tänt några adventsljus, eftersom kassen med alla julsaker fortfarande stod på vinden. Men så bestämde jag mig för att julkänslan inte avgörs av antalet rödguldiga prylar man har ställt ut i hemmet, hur mycket barr man tvingas sopa upp eller hur många timmar det tar att slå in julklapparna. Visst är det klyschigt, men så länge vi får vara med varandra och våra familjer under julen så är jag glad. Och det där med klappar känns plötsligt ganska oviktigt när man har fått något så häftigt som en bebis bara några veckor innan.

Så: i år har jag för första gången låtit butikerna slå in klapparna (i alla fall på de ställen där pappret var hyfsat snyggt). Vi har köpt pepparkakorna i år (Annas) och dessutom förgyllt dem med Kvibilles calvadosädel (underbart gott efter nio månaders ädelostcelibat). Och i stället för en gran har vi en vas med röda och vita tulpaner, som hittills inte barrat någonting.

Något säger mig att den här julen kommer att vara en av de mysigaste någonsin.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag uppskattade pärldekorationerna, de var jättefina! Men Filip är faktiskt ännu finare.
Vi köpte en gran häromdagen och den är rätt stor, så det räcker till er också. =) Jag är förresten jätteglad att du och din familj kommer hit på julafton!!! Kram!

Johan sa...

Jag kan rekommendera en ost som farsgubben har i sin butik, det är en getost som görs på samma sätt som Roquefort, passar kanon till pepparkakor. Annars har han ju en hel del spännande ostar i övrigt.

Lisa sa...

darling, kan avslöja att trots att jag är särbo, barnlös och har hyfsat med fritid och stålar så är den enda pyntet jag fixat en elektrisk julstjärna från Designtorget och så julträdet, du vet ljusstaken med äpplen och ljus i.
thats it.
inge lussebröd, ingen gran som jag sa redan i april att jag skulle ha, ingen adventsljusstake överhuvudtaget och de två tetrapaken glögg jag köpte står oöppnade på köksbänken.
min mamma säger att det är likadans hos dom. kanske är det just i år?
Men jag känne rpå mig att det blir en supermysig jul ändå.

Alison sa...

Lillsyrran: Ja, hos er är det alltid jul på riktigt. :)

Johan: Morgondagens barnvagnsutflykt går via Gamla stan.

Lisa: Och du som har plats för gran! Fast du reser ju bort också, så du har en liten ursäkt.

Fru Choklad sa...

Kvibilles punschädel är inte så dum den heller! Jättegott på pepparkakorna!

Barnvagnsutflykt i G:Stan är inte dumt alls. När min son var så liten som din är nu så sov han hur gott som helst under prommenader genom G:Stans kullerstensklädda gator. Ju skumpigare desto bättre.