tisdag, januari 10, 2006

Flykt, flytt och fettförbränning

Först var Amalfikusten på tapeten. Men så nämnde någon Sydafrika och vi började tänka - why not? Kanske inte malariaområdena i norr (det finns gränser för hur äventyrlig man vill vara med en fyramånadersbebis), snarare Kapstaden och runtomkring. Det är modernt, klimatet är behagligt och så finns det hur mycket som helst att se och upptäcka. Hm. Vi funderar vidare. Eller så blir det Amalfi. Eller ... ja, fortsättning följer. Tips och input välkomnas!

Och så har vi börjat titta på lägenheter. Var på tre visningar i söndags och kan konstatera att homestyling verkar närmast obligatoriskt. Känns märkligt att gå omkring i en lägenhet där man försöker dölja varje bevis på att det faktiskt bor någon där på riktigt. Det vimlar av värmeljus, stilrena soffor, orientaliska tyger i varma mysiga färger och prunkande kryddväxter. Allt känns liksom lite för perfekt och jag upptäcker att jag funderar mer på vilka möbler som är inhyrda än på lägenheten i sig.

Under tiden tar jag itu med diverse rensningsprojekt, inspirerad av Sessan (riktigt imponerande!), Ninni och mitt eget dåliga samvete över allt skräp som ligger och ... eh, skräpar i garderober och lådor. Dessutom är det faktiskt dags att stuva undan gravidkläderna och plocka fram älsklingsjeansen. Visst, jag får promenera några mil innan jag kommer i dem (och kanske sluta upp med Nutellamackorna) men det blir nog ändå ett kärt återseende.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Amalfikusten kan jag inte uttala mig om, men Kapstaden är fantastiskt! Var där i Mars förra året och hade det riktigt bra. Strålande mat och vin, vackra omgivningar och mycket att se och uppleva. Bor man i Waterfront (turistområde med hotell, restauranger etc)kan man röra sig relativt fritt när som helst på dygnet. Men det är förstås "plastigare" än inne i centrum. Ett tips är också att stanna några nätter i något av vindistrikten tex Franschoek som är mysigt.

Lisa sa...

fördelen med sydafrika är att ni slipper bli jetlagged fast resan är lång.

En Barnfri Kvinna sa...

Varför inte Malta?
http://www.visitmalta.com/

Var där för 2 år sen och det finns mycket att se, både sol och bad och storstadsliv.