onsdag, november 16, 2005

Boktipset


Har precis läst ut Tusen små bitar av James Frey. Gick på ett nafs, 500 sidor till trots. Engagerande och intressant, men jag vet inte om jag orkar läsa uppföljaren. Har liksom fått nog av knarkmisär för den här gången.

Med tanke på att min hjärna snart kommer att marineras i mammahormoner vågar jag inte påbörja något alltför intellektuellt krävande i bokväg. Nästa projekt blir nog att fortsätta med Stephen Kings* Dark Tower-serie (V-VII). Ända sedan jag som tioåring blev vettskrämd av Pet Sematary har jag gillat King, även om han har sina bottennapp och egentligen var lite bättre förr. Favoriterna:

1) The Stand
2) The Talisman
3) The Long Walk (en rätt okänd pärla)
4) The Dark Tower II + III (på delad plats)
5) It (bortsett från slutet)

*) Med tanke på hur mycket stålar SK sitter på borde han ha råd med en åtminstone halvsnygg hemsida, tycker man ... den nuvarande är fruktansvärd.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Min favvo är It. Håller med om att slutet är lite knas, men det finns ingen som beskriver sömnig-småstad-vänskap-barndom-ångest-tuffagänget-töntigagänget-blivuxen-fenomenet så som King gör. Det är ju återkommande i många av hans böcker (även i "Stand by me" som väl hette något annat i bokform och som på svenska gick under namnet "Sommardåd" eller nåt sånt).
Jag tycker även att novellen Langoljärerna är läsvärd.

Alison sa...

Langoljärnerna? Hm, har bara läst på engelska, så jag vet inte vilken den är. Men ja, hans noveller håller hög klass. Oftast någon skön twist på slutet.

Håller med om att han är ruskigt bra på att skildra barn och ungdomar. Jag tror att Sommardåd hetter Apt Pupil på engelska (den har också filmatiserats), medan Stand By Me-novellen heter The Body.

Anonym sa...

Aha, det var så enkelt som "The body". Borde man ju vetat. :)
Har för mig att det fanns en novellsamling med fyra noveller där två av dom hette "sommardåd" och "vinterdåd" på svenska. Får kolla hemma hos paranteserna för facit. Langoljärerna heter "Langoliers" i engelsk version.

Lisa sa...

åh jag älskade Pestens Tid och Stark
och den med Dragon nånting...medeltidsdrama...minns inte vad den hette.

sen gick jag öve rtill dean R koontz som jag upplevde skrev bättre engelska rent språkligt sett.