lördag, oktober 08, 2005

I kvarteren


Skulle nog aldrig tatuera in "Söder 4-ever" på armen, men så länge vi bor på Mariaberget med 15 minuters gångavstånd till city och allt som finns i närheten trivs jag rätt bra med att vara söderbo.

Bra saker i närheten:
1) Rival - både caféet och bageriet. Goda bakverk, skön stämning, fantastiskt bröd.
2) Mariatorget. Perfekt solställe på sommaren. Fint att promenera igenom året om. Just nu brinner blomrabatterna i alla möjliga fina höstfärger.
3) Pure & Simple (Swedenborgsgatan/S:t Paulsgatan). En klädaffär precis i min smak. Mycket danskt, skirt, tunnstickat och pärligt. Även en del fina prylar.
4) Kvarteret mellan Maria kyrka och Mariatorget, med följande butiker:
a) Second Hand Rose. Lite kräsnare än andra secondhandbutiker, en hel del snyggt.
b) Besatt. Skoaffär med så mycket fint att jag inte ens vågar gå in.
c) GeoArt. Godisaffär för både mig (mycket snyggt i pärlväg) och maken (fossiler en masse).
d) Yorrik. Litet men trevligt utbud av barnkläder och lite annat med roligt tryck. Just nu har jag ögonen på en söt liten hjälmmössa med en guldkrona på.
e) Matador Kids. Nyöppnad affär med massor av snygga, om än rätt dyra, barnkläder.
f) Skapa. Scrapbooking-butik med en hel del fint i pappers- och stämpelväg.
5) Och så Hornsgatspuckeln med pärlor som:
a) Lin & Fin. Inredningsaffär med ägare som är noga med vad de tar in. Skulle gärna inreda ett helt hem med deras prylar och särskilt deras vackra tyger.
b) Blås & Knåda. Keramikheaven. Suktade länge efter Åsa Lindström-muggarna (se bilden) tills maken köpte fyra stycken till mig i julklapp.
c) Rödbroka. En traditionell, riktigt mysig leksaksaffär. Garanterat Barbie-fritt.
d) Efva Attling. Är lite trött på smycken med budskap på latin, men det finns mycket annat vackert här. Någon gång ska jag unna mig något härifrån, trots prislapparna.
e) Stockholm Tea Center. Stort utbud av tesorter från världens alla hörn.

Inga kommentarer: