måndag, oktober 03, 2005

Mycket brunch för pengarna

I morse bestämde jag att det var på tok för länge sedan jag och C åt en riktig utebrunch, så vi tog en promenad till ett ställe som jag har velat testa: Kung Carls bakficka, på Norrlandsgatan (den lilla snutten mellan Kungsgatan och Birger Jarlsgatan).

Pris: 169 kr, för brunchbuffé inkl juice (och kaffe? Jag misstänker att de glömde att ta betalt för våra omsorgsfullt gjorda caffe latte)
Atmösfär: Lugn (nästan lite väl lugn, men bara nästan). Stilren och bekväm inredning. Gott om plats att breda ut sig med morgontidningen.
Mat: Mycket bra. Väldigt fräsch kräftcesarsallad och andra goda kalla rätter. Lite färre varma rätter, men så länge det finns bacon och äggröra är jag nöjd. Toast fanns men inga pålägg förutom Bregott. Desserterna var urgoda (särskilt brownien). Ostbrickan såg god ut men bestod bara av mjuka/mögelostar, så jag fick hoppa över den. Plus för det stora fruktfatet som innehöll vackert uppskurna, fräscha bitar av god frukt, bl a färska fikon.
Service: Helt okej. Den ena servitrisen kunde knappt svenska och hade svårt att förstå vad vi ville, men den andra var väldigt trevlig och serviceminded.
Anmärkningar: Vi hade uppskattat små skyltar som förklarade rätterna, då vissa inte alls var lätta att identifiera. Apelsinjuicen var väl söt och den tillsynes snälla tomatjuicen visade sig vara en rätt starkt kryddad Virgin Mary.

Allt som allt: en mycket prisvärd brunch.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för tipset! Får avlägga ett besök nästa gång jag är helgledig. Sitter du inne på fler tips om bra brunch-ställen?

Alison sa...

En liten lista hittar du här:
http://brunchgirl.blogspot.com/2005/08/brunchlista.html

Men jag återkommer med fler recensioner i takt med att jag besöker nya ställen.