lördag, december 25, 2010

Dag 16 - Min första kyss

... har jag redan redogjort för. Och därför vill jag hellre berätta om en annan kyss.

Jag var 27 år, nysingel efter en lång relation och inte särskilt intresserad av något seriöst. Hängde lite på Spraydate och fick, precis som de flesta av kvinnligt kön där, många massmail av typen "du verkar trevlig, vill du ta en fika" och även mer avancerade (och lika genomtrista) förslag.

En kväll fick jag ett mail av en 34-årig kille. Jag grämer mig över att jag aldrig sparade det, men vad jag minns var det både trevligt, roligt och personligt. Jag svarade, vi började chatta över MSN och några dagar senare satt jag i baren på Clarion Hotel vid Skanstull och väntade på att han skulle dyka upp.

Det var en afterwork-date, en fredag. Jag hade garderat mig genom att förvarna om att jag skulle behöva dra vidare sedan för att träffa mina vänner. Jag tror att han hade gjort detsamma. När han dök upp – lite sen – tänkte jag "jomen han verkar helt okej". (Enligt honom var hans första tanke "oj, jag har inte en chans".) Det kändes det nervöst men bara på ett roligt sätt. Och vi började prata. 
När baren på Clarion började kännas tråkig bestämde vi oss för att strunta i våra påhittade planer med vännerna och fortsätta tillsammans mot Metró. Vi pratade, beställde drinkar, pratade. Jag tryckte mig lite mot honom. Han drog sig inte undan. Det var mysigt och vi fortsatte prata.

Det blev sent, vi blev hungriga. Vi tog varsin cheeseburgare på McD. Ingen ville riktigt att kvällen skulle sluta där så vi gick planlöst fram på Götgatan. Pratade, skojade. Eftersom inget hade hänt kunde ingen riktigt säga "ska vi gå hem till dig eller hem till mig" så i stället halkade vi in på första bästa (och inte särskilt bra) bar, Fenix. Det spelades listettor. Högt. Vi fick stå tätt intill varandra för att höra vad vi sa. Åtminstone använde vi det som ursäkt. Jag tryckte mig mot honom. Han drog sig inte undan, men gjorde ändå inget mer. Jag började undra om han var lite trög och bestämde mig för att ta saker i egna händer.

Jag lutade mig fram för att säga något. Läpparna snuddade vid hans öra och sedan hans kind. Äntligen fattade han – och kysste mig. Det var en bra kyss.

Vi gick hem till mig. Han fick stanna kvar på frukost. Och det som inte skulle vara så seriöst – alls – resulterade i kärlek, giftermål och två barn.
Nykära

4 kommentarer:

k sa...

Finfin berättelse om er och om hur det aldrig går att ha förutfattade meningar utan att de då och då faller pladask! Jag och maken träffades på ett dansgolv kl 1.50. En otippad start på en relation som nu är ett snart 7-årigt äktenskap...

All is pretty sa...

Det är så kul att läsa kärlekshistorier och få veta hur folk träffats!

anna sa...

wow! bara sådär!

Lisa sa...

gulligast!