fredag, september 30, 2005

Bullen förtjänar en snygg ugn

Man måste inte straffa sig själv modemässigt
bara för att man är knocked up.


Att klä sig snyggt som gravid är ingen lätt sak. Även om det finns rätt mycket fina mammakläder nuförtiden kostar de oftast ganska mycket och det känns bara dumt att lägga ut en massa pengar på kläder som man inte kommer att kunna ha senare.

Nu i åttonde månaden tycker jag att jag har klarat mig rätt bra på klädfronten hittills - mycket tack vare Annas oumbärliga tips, och det faktum att min mage ännu inte antagit helt groteska proportioner. Vid köp av nya plagg har jag så långt som möjligt försökt hitta saker som även går att ha senare, när magen har försvunnit.

Gravidgarderoben består av:

Byxor
- ett par mammajeans från PoP, med bred mudd över magen. Inte de snyggaste jeansen jag haft men väldigt sköna. Ca 600 kr tror jag, men jag hade en 20%-rabattkupong.
- ett par svarta byxor inköpta på Growinlife för ca 400 kr tror jag.
- ett par khakifärgade mammabyxor med resårkilar i midjan, från PoP. 150 kr (sommarrea).
- mysbyxor hemma - klart skönast.

Kjolar
- Svart volangkjol med resårmidja, från Indiska. Ett par hundralappar tror jag.
- Jeanskjol från PoP. 500 kr men jag hade 20% rabatt. En bra investering.
- Svart kjol från PoP. Samma pris som ovan. Inte lika bra, underkjolen är lite för hal och gör att kjolen åker upp.
- Ett par egna kjolar med resårmidja. Resår är Guds gåva till den gravida kvinnan.

Toppar
- Linnen, linnen, linnen. Bland annat fem mammalinnen från H&M (79 kr). Basplagg nr 1.
- Två ganska basic mammatröjor (en svart, en vit) från Growinlife. Tror att jag betalade ca 400 kr för 2 st.
- En röd mammatröja från PoP. 79 kr på sommarrean.
- Egna skjortor, tröjor, koftor etc med mammalinne under (skjortorna delvis eller helt uppknäppta beroende på hur tajta de blivit över bysten).
- Ett par egna klänningar som nu används som tunikor, över byxor.
- En omlottklänning från Åhléns, 349 kr, som jag nu bär över byxor men som jag kommer att kunna använda som vanligt när magen är borta.

Underkläder
- Tre par mammatrosor till när det är lite kallt och man vill ha lite mer stöd för magen. Annars vanliga trosor. Hade nog inte köpt mammatrosorna om det inte var rea (40 kr/paret), men till det priset är de bra att ha.
- Billiga bh:ar från H&M, köpta i takt med att bysten växt. Ser ingen vits med att lägga ut flera hundralappar på något som lika gärna är för litet nästa vecka. Men självklart ska bh:n ge bra stöd och kännas bekväm.
- Stayups. Har svårt att hitta mammastrumpbyxor som känns 100%-iga.

... och så lite allmänna tips:
- Det är lätt att köpa för mycket. Fundera en extra gång över om det är värt att betala för något som inte går att ha i mer än några månader.
- När det gäller underdelar, som man mot slutet bär varannan dag, kan man dock satsa lite extra. Däremot är det helt onödigt att köpa en massa dyra mammatoppar. Köp från H&M eller kombinera vanliga plagg med mammalinnen.
- Lager på lager är överhuvudtaget en bra strategi som gör att man slipper "basgarderobskänslan". Ex: Långt linne med tunn tröja över och kanske en fin omlottkofta till.
- Skippa klackarna. 10-15 extrakilon ger väldigt ömma fötter efter en hel dag på höga klackar.
- Accessoarer är ett bra sätt att skapa variation i en annars rätt begränsad garderob.
- Snoddtricket (hårsnodd mellan knapp och knapphål, med linne/lång topp över) är ett bra sätt att kunna bära favoritjeansen någon månad till. (Men obs! Vänta inte för länge med att börja använda dina nyinköpta mammabyxor. De är så grymt mycket skönare än ens egna lite för tajta byxor.)

2 kommentarer:

Anonym sa...

När jag var gravid förra året köpte jag långa gravidlinnen på H&M.
Dom är jättebra att ha efter också, när man inte vill visa sin degiga mage. Ha dom under dina vanliga tröjor, som ofta känns lite väl korta.

Alison sa...

Just det, "egna" betyder det som jag ägde redan innan. Kan inte sy för fem öre.