lördag, september 03, 2005

Microsoft, se hit

C kom på en bra mjukvaruidé: ett bordsplaceringsprogram. Först anger man placeringsmodell (runda/långa bord) och antal gäster. Utifrån ett antal parametrar – intressen, flerspråkighet, raggstatus, grad av trevlighet etc – räknar applikationen sedan ut den optimala placeringen av gästerna, både parvis och med hänsyn till övriga bordsgrannar. Easy peasy.

Under tiden får vi i stället nöja oss med papperslappsmetoden – och komma ihåg att hålla fönstret stängt. Det blir nog en lång söndag.

7 kommentarer:

Anonym sa...

excel funkar rätt bra också ;)

Anonym sa...

Det finns ett sådant program här:

http://www.brollopstorget.se/Brudpar/menu.php?PHPSESSID=2df4aa74c63600fe796873c2cac18344

Alison sa...

Jo, bordsplaceringsprogram finns - men bara som layoutverktyg, inte sådana som själva kan avgöra vem som är bäst lämpad att sitta bredvid moster Agda...

Anonym sa...

true, jag ska lära mig att läsa ordentligt innan jag tipsar. Sorry. Då har jag tyvärr ingen lösning på ditt moster-Agda-problem.

Hedda sa...

Det skulle nog bli ett mycket stoooort program, det. Men jag gillar idén!

PGW sa...

Arla hade något sådant på sin hemsida ett tag men jag vet inte om det finns kvar?

Anonym sa...

Detta program har de funktioner du önskar. Du kan tom. lägga upp vissa regler såsom Jennie hatar Sussie och sen trycka autoplacera och gästerna som gillar/ogillar varandra hamnar nära/långt ifrån varandra. Man kan skapa grupper som hör samman t.ex. föräldrar och barn.

Verkar minst sagt smidigt.
http://www.perfecttableplan.com